Hiszpania, Irlandia i Niemcy – miejsca praktyki uczniów ZSTiO

ERASMUS +, POWER

W dniach od 22 kwietnia do 20 maja 2017r. 46 uczniów klas trzecich realizuje miesięczną obowiązkową praktykę zawodową w Hiszpanii, Irlandii i Niemczech.
Praktyki są w całości finansowane w ramach projektów Unii Europejskiej:
1projekt – Europejski Staż Szansą na Przyszłość z programu Erasmus+,
2projekt Europejskie Praktyki Spełniają Marzenia z programu Power.

Uczniowie mają zapewnione ubezpieczenie, transport do kraju praktyki i lokalny, zakwaterowanie, wyżywienie, kieszonkowe, realizację programu kulturowego (wycieczki) jak również kursy językowe (hiszpański, angielski, niemiecki).

Hiszpańskiej Maladze doświadczenie zawodowe zdobywa 17 uczniów w zawodach: informatyk, logistyk, elektronik; w Sligo (Irlandia) -16 uczniów, w zawodach: informatyk, logistyk, a w firmach Drezna pracuje 13 uczniów w zawodach: informatyk, elektryk, elektronik i logistyk.

Zagraniczne praktyki zawodowe umożliwiają uczniom zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe i to w środowisku międzynarodowym. Pozwalają też nabyć umiejętności, które wpłyną na osiągniecie lepszych wyników na egzaminach zawodowych. Uczniowie zwiększą motywację do nauki języków obcych, uczą się uwzględniać różnice kulturowe i społeczne, współpracy w zespole międzynarodowym. Przełamują barierę przed podjęciem aktywności zawodowej w innym, nieznanym dotąd środowisku.
Bardzo istotnym elementem zagranicznych praktyk, stanowiącym dodatkowy atut w poszukiwaniu pracy jest możliwość uzyskania umiejętności zawodowych, które zostaną potwierdzone europejskimi certyfikatami i referencjami.

Uczniowie ZSTiO są bardzo dobrze oceniani przez pracodawców, rodziny goszczące oraz firmy partnerskie. Są chwaleni za punktualność, obowiązkowość, odpowiedzialność, samodzielność, umiejętności zawodowe, kulturę osobistą. Pracodawcy w Irlandii są zachwyceni poziomem znajomości języka angielskiego, Niemcy są pod wrażeniem umiejętności technicznych (niektórzy pracodawcy pozytywną ocenę popierają gratyfikacją finansową), a Hiszpanie, dla których czas biegnie trochę wolniej, doceniają punktualność, pracowitość, solidność oraz zaangażowanie.

Młodzież jest bardzo zadowolona z udziału w zagranicznych praktykach, wysoko oceniają ich organizację, doceniają zaangażowanie zakładu pracy w prawidłową realizację programu praktyki, zauważają i uwzględniają różnice w stylu pracy w poszczególnych krajach. Poza umiejętnościami zawodowymi zdobywają kompetencje organizacyjne i społeczne: dbanie o dobre relacje międzyludzkie, przewidywanie skutków podejmowanych działań, umiejętność argumentowania, negocjacji, prowadzenia rozmowy biznesowej, umiejętność zarządzania czasem.

Poprzez program kulturowy poznają kraj goszczący, jego historię, sztukę, oraz najważniejsze atrakcje turystyczne.
Nawet sposób zakwaterowania praktykantów daje dodatkowe możliwości zdobywania nowych doświadczeń.
W Hiszpanii i Irlandii mieszkając u rodzin, mają możliwość poznać język, zwyczaje i doświadczyć uroków codziennego życia, a w Niemczech, poprzez mieszkanie w hostelu, mają możliwość uczenia się samodzielności w życiu codziennym (przygotowywanie posiłków, sprzątanie) oraz współpracy w grupie.

Na miejscu jest również grupa nauczycieli, którzy opiekują się młodzieżą. Koordynują zakres prac i obowiązków zawodowych uczniów, kontaktują się z pracodawcami i firmami partnerskimi, sprawdzają czy założony program praktyk jest właściwie realizowany. Przygotowują dokumentację projektu, organizują zajęcia dodatkowe w czasie wolnym od pracy i są wsparciem dla uczniów.
Koordynator Justyna Kordala

[button color=”white” size=”normal” alignment=”center” rel=”nofollow” openin=”newwindow” url=”https://www.facebook.com/media/set/?set=a.798764496966954.1073741928.531530830356990&type=1&l=adae1d4fec”]Zobacz relację zdjęciową na Facebooku[/button]

Powiązane wpisy